Hoe nu verder met de thuiswerker?

Je hebt verschillende soorten ‘thuiswerkers’; de een blijft gestructureerd, professioneel en zakelijk met een goed ingericht thuiskantoor, terwijl  de ander vijf voor half 9 uit zijn bed rolt en in pyjama met zijn laptop aan de strijkplank gaat zitten. De vraag die je je als werkgever misschien stelt: onder welke groep vallen mijn werknemers, en hoe kan ik ze het beste ondersteunen?

De kans is namelijk groot dat tweederde van je werknemers geen goede thuiswerkplek heeft (AD, 2020; De Telegraaf, 2020). Wellicht heb je al een ‘goed beeld’ van hoe je collega’s thuis te werk gaan, heb je al een steunpakket en spreek je ze regelmatig. Bevalt het thuiswerken, dan kan dit (deels)  ook na corona blijven. Toch valt het thuiswerken veel mensen zwaar. Onderzoek wijst echter uit dat thuiswerkers in een geleidelijke ‘downward spiral’ zitten als het gaat om zowel lichamelijke als geestelijke gesteldheid (NOS, 2020). De tijdens de eerste lockdown goed voorbereide’, want met een nieuw kantoor en nog enthousiaste ‘gezellig de kinderen thuis’ medewerker is nu, tijdens de nieuwe lockdown, veranderd in een wanhopige werknemer met rug- en nekklachten waarvan het kantoor langzaam veranderd in een ‘fortenbouw walhalla’ (of: ballenbak, tekenatelier van de kinderen, thuisschool, noem maar op).  

En anno 2021?

Thuiswerken zal de komende maanden de norm zijn. Sterker nog, een tal van organisaties zal tot tenminste september 2021 of langer hun medewerkers, al dan niet deels, thuis houden (RTL Nieuws, 2020). Het is dus zaak dat je als werkgever goed in kaart hebt hoe je de werknemers het beste kan ondersteunen. Zeker als besloten wordt dat (deels) thuiswerken binnen uw organisatie een optie blijft. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de communicatie vaak te wensen over laat (MAGIS, 2020). Wij hebben korte onderzoeken ontwikkeld waar uw werknemers, al dan niet anoniem, kunnen aangeven hoe het écht met hen gaat. Ook is dit een kans om (ongevraagd) advies te krijgen als het gaat om de communicatie, voorzieningen, steun en toegankelijkheid van de organisatie.  

Toch niet weer een enquête?

“Maar…, mijn medewerkers zijn al zo druk. Ze hebben toch helemaal geen zin om aan een onderzoek deel te nemen?” Niets is minder waar! Mensen zijn juist meer bereid om deel te nemen voor de (1) afleiding en (2) het gevoel gehoord te worden door de werkgever (Adformatie, 2020). Wij ontwikkelen samen met u een interessante en nuttige vragenlijst die uw werknemers online kunnen invullen. Ook kunnen wij een meer interactieve manier verzorgen in de vorm van een online quiz. De crux van het al dan niet meedoen ligt ook in hoeverre u uw medewerkers een terugkoppeling geeft van de resultaten van het onderzoek en of u daadwerkelijk aan de slag gaat met de verbeterpunten.