Klantbeleving

Voor een klant is de klantbeleving (Customer Experience) van ongekende waarde. Helaas blijkt dat 89% van de klanten overstapt naar een concurrent vanwege een slechte klantervaring. Vaak wordt voorbij gegaan aan het feit dat de klant een actieve deelnemer is aan het proces en deze veelal co-maker is van uw producten en diensten.

Voor een optimale klantbeleving is het belangrijk om ”verder te kijken dan je neus lang is”. Wanneer u wilt ontdekken wat de klant nu eigenlijk echt wil (of zou willen), moet u verder gaan dan het contact dat u met uw klant heeft. Een tevreden en zeker een loyale klant zal terugkomen, en dat is immers wat u wilt bereiken. Het leveren van producten en diensten is niet meer onderscheidend, maar het gaat erom hoe u de klant bedient. In hoeverre is het proces in de ogen van de klant nu echt succesvol geweest; heeft u gezorgd voor een vlot resultaat of heeft de klant hierin uiteindelijk veel tijd en/of energie moeten steken? Doordat u aandacht besteedt aan customer experience worden ook nieuwe klanten aangetrokken. Uiteindelijk levert het dus méér (vaste) klanten, dus méér omzet en ook minder kosten op. Ook uw medewerkers weten beter in te spelen op de (toekomstige) behoeften van een klant en zijn daardoor in staat prettiger samen te werken met uw klanten. En dit heeft niet alleen zijn uitstraling op collega’s, klanten, prospects, maar ook op potentiële medewerkers.

Het ontdekken van en werken aan de ultieme klantbeleving kan op verschillende manieren, zoals:

  • Ontwikkelen van een klantreis
  • (Continu) monitoren van klantervaringen
  • De mate van klantoriëntatie
  • Opzetten of aanscherpen van de (online) klantstrategie
  • Verhogen van de klantloyaliteit

Meer informatie over de mogelijkheden van klantbelevingsonderzoeken voor uw organisatie?

Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten.

Tanya Martinus
Strategisch adviseur

Bel Tanya via +31 (0)314 – 359889

Of mail naar t.martinus@magis.nl