Samen werken aan een verbeterde klantervaring

Wist u dat 89 procent van de klanten overstapt naar een concurrent vanwege een slechte klantervaring? Voor een klant is de klantbeleving, de zogenoemde customer experience, van ongekende waarde. Vaak wordt echter voorbij gegaan aan het feit dat de klant een actieve deelnemer is aan het proces en deze veelal co-maker is van uw producten en diensten.

Verder durven kijken
Voor een optimale klantbeleving is één ding belangrijk: verder durven kijken dan uw neus lang is. Als u wilt ontdekken wat de klant nu eigenlijk echt wil (of zou willen), moet u verdergaan dan het contact dat u met uw klant heeft. Een tevreden klant zal terugkomen, en dat is immers wat u wilt bereiken.

Het belang van customer experience
Ook is het leveren van producten alsook diensten niet meer onderscheidend, maar gaat het erom hoe u de klant bediend (heeft). In hoeverre is het proces in de ogen van de klant nu echt succesvol geweest; heeft u gezorgd voor een vlot resultaat of heeft de klant hier uiteindelijk veel tijd en/of energie in moeten steken? Doordat u aandacht besteedt aan customer experience worden ook nieuwe klanten aangetrokken. Uiteindelijk levert het dus méér (vaste) klanten, dus méér omzet en ook minder kosten op. Ook uw medewerkers weten beter in te spelen op de (toekomstige) behoeften van een klant en zijn daardoor in staat prettiger samen te werken met uw klanten. En dit heeft niet alleen zijn uitstraling op collega’s, klanten, prospects, maar ook op potentiële medewerkers.

Maar hoe pakken we dat aan?
Het ontdekken van en werken aan de ultieme klantbeleving kan op verschillende manieren, zoals:

  • Ontwikkelen van een klantreis
  • (continu) Monitoren van klantervaringen
  • De mate van klantoriëntatie
  • Opzetten of aanscherpen van de (online) klantstrategie
  • Verhogen van de klantloyaliteit

 

MAGIS helpt u de optimale customer journey te ontwikkelen. Samen kijken we naar uw doelen, mogelijkheden en ambities, en zetten deze om in een concreet plan. Benieuwd naar wat MAGIS voor uw bedrijf kan betekenen?