Marktonderzoek & AI
Tegenwoordig is Artificial Intelligence (AI) bijna overal een hot topic. Of je er nou zelf fijn mee gewerkt hebt of er horrorverhalen over hebt gehoord, bijna iedereen heeft er wel een mening over. Ook voor ons als marktonderzoekbureau zijn er mogelijkheden met AI.
Hoe kan een bedrijf als MAGIS op een veilige, verantwoorde manier gebruik maken van AI zonder persoonlijke gegevens prijs te geven?
- Wij gebruiken alleen geanonimiseerde data. Dit gebeurt standaard, niet alleen door de komst van AI.
- Alleen het personeel dat toegang moet hebben tot informatie, heeft die toegang.
- Ruwe data wordt alleen gecodeerd verzonden naar vertrouwde contactpersonen, met een wachtwoord en twee factor authenticatie.
- Al onze maatregelen met betrekking tot privacy, zoals bijvoorbeeld het veilig opslaan van documenten en de regels met betrekking tot dataretentie worden ook getoetst.
- Wanneer een datalek zou voorkomen wordt dit ook gemeld zodat de getroffen partijen maatregelen kunnen treffen.
Met het oog op al deze maatregelen en gestandaardiseerde processen binnen het bedrijf, is er ruimte voor MAGIS om waar nodig en mogelijk gebruik te maken van AI om de processen te ondersteunen. Bij het gebruik van generatieve AI is het belangrijk een aantal basisprincipes in de gaten te houden om af te kunnen wegen of het gebruik van AI geschikt is. De technologie is niet foutloos, daarom moeten fouten die gemaakt kunnen worden door AI makkelijk te herkennen en te herstellen zijn. Daarnaast moet het gebruik van AI ook tijd besparen. Wanneer er aan deze drie voorwaardes is voldaan kan AI verantwoord worden ingezet.
Je kunt bijvoorbeeld denken aan spraak-naar-tekst technologie om te dicteren of te transcriberen. Dit zijn handige tools die gebruikt kunnen worden tijdens interviews bij kwalitatief onderzoek.
Een subcategorie van AI is natuurlijke taalverwerking of natural language processing (NLP). Hieronder kunnen weer andere subcategorieën worden geschaard zoals natural language understanding (NLU) en natural language generation (NLG). Het laten interpreteren van taal door een computer heeft als voordeel dat er geen vooroordeel ontstaat. Een computer is neutraal. AI kan wel de toon in een taal interpreteren. Op deze manier kan uit grote hoeveelheden ruwe data sneller het sentiment van de cliënten worden samengevat. Daarnaast kan AI gebruikt worden om bijvoorbeeld tekstuele data op te schonen of op te helderen. Zo kunnen grammaticale fouten gecorrigeerd worden maar ook gelijkwaardige antwoorden gegroepeerd worden.
AI wordt ook gebruikt in statistische analyse of grafische software waar wij natuurlijk ook gebruik van maken, ook op manieren die niet direct te merken zijn. Daarnaast helpt AI bijvoorbeeld ook bij het automatisch vertalen van websites in je browser of het genereren van ALT teksten voor afbeeldingen. Dit helpt mensen die een voorleesprogramma gebruiken wanneer zij slechtziend zijn. Dit kan weer toegepast worden op onze online vragenlijsten.
Op deze manieren werkt MAGIS al met AI, echter wij blijven mensen met interesse in mensen en het verhaal dat zij vertellen.
Privacy is iets waarmee wij iedere dag zorgvuldig omgaan. Om de persoonlijke gegevens van klanten, cliënten en respondenten te beschermen hebben wij protocollen die strikt gevolgd worden. Dit wordt bijvoorbeeld ook getoetst door de ISO. Voor het verwerken van onderzoeksresultaten hebben wij geen baat bij persoonlijke gegevens, alleen de uitkomsten van de vragen zijn voor ons interessant.