Blog

HomeBlogStarten met zakelijk bloggen, waarom is dit handig?

Starten met zakelijk bloggen, waarom is dit handig?

In de huidige tijd van social media en content marketing zie je dat er steeds meer geblogd wordt. Waar het eerst vooral persoonlijke bloggers waren die de meest gezonde recepten, nieuwste make-up weetjes en beste sport workouts deelden, zie je dat steeds meer bedrijven dit ook gaan doen. Bekijk een willekeurige website en er verschijnt in de menubalk ook een kopje ‘blog’. Dit alles heeft te maken met content marketing. Het delen van eigen kennis met de rest van de wereld. Ik denk dat het schrijven van een blog op zakelijk gebied, een emotionele binding met je (potentiële) publiek kan opleveren. Zeker als
de schrijver zijn verhaal een persoonlijke tint meegeeft, kan dit de relatie versterken op langere termijn.

De definitie van content marketing is volgens het Amerikaanse Content Marketing Institute, vrij vertaald naar het Nederlands: “Content marketing is de kunst om precies te begrijpen naar welke informatie uw doelgroep op zoek is’’. Hierbij kan je afgaan op emotie, welk gevoel laat de doelgroep zien in bijvoorbeeld een review of ‘klacht’ op social media.

Zakelijk bloggen wordt veelal gebruikt om de kennis van de professionals te gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld  om een helpende hand te bieden, om informatie te geven over diensten en/of producten of gewoonweg het delen van kennis met de medemens. Content, oftewel de kennis van de professional, kan mensen iets leren, inspireren, motiveren (kijk maar naar het succes van de vele bloggers met de beste sport workouts) of vermaken. Als ik mezelf na ga haal ik ook eerst kennis weg bij de professionals. Voordat ik aan het schrijven van deze blog begon, ben ik eerst gaan rond kijken bij mede-bloggers. Maar ook buiten het werk om. Dan ga ik op zoek naar de gezondste snacks of die ene fantastische workout waarmee je het hele lichaam in een keer traint. Ik denk dat dit ook goed is, waarom het wiel opnieuw uitvinden als veel mede-professionals hun kennis delen.

Bij zakelijk bloggen zal de schrijver uiteindelijk ook een boodschap mee willen geven, misschien wel een verhaal willen vertellen. Een kenmerk van een verhaal is onder andere ‘roept emotie op en/of wordt met emotie verteld’. Hoe belangrijk is emotie in B2B? Uit de infographic die gepubliceerd is, blijkt dat zakelijke beslissers 13x sneller geneigd zijn om een product of dienst te kopen, als zij een emotionele binding ervaren.

Mijn advies is dat ook zakelijke bloggers met emotie schrijven. Beslissingen worden genomen door mensen, die uiteindelijk beïnvloed worden door persoonlijke emoties. En waarschijnlijk ga je op deze manier ook je publiek beter bereiken, meer boeien en waarschijnlijk zelfs wel overtuigen.

@Kim Peters

Bronnen:
http://vandeinhoud.nl/wat-is-content-marketing
http://www.thestoryconnection.nl/Over-storytelling/Wat-is-storytelling-Wat-is-een-verhaal
http://www.veldmerk.nl/emotie-in-b2b-marketing/
Infograpic