Blog

HomeBlogTips om klantprofielen op te stellen!

Tips om klantprofielen op te stellen!

De ideale klant bestaat niet!

Organisaties hebben een diversiteit aan klanten, die specifieke wensen en meningen hebben. Als organisatie ben je dé partij die de situatie van de klant kent, een voor de klant relevant aanbod heeft en de klant ook die aandacht geeft waar de klant om vraagt. Dan is het belangrijk helder te hebben wie jouw klant eigenlijk is.
Het opstellen van klantprofielen helpt je om de klant gerichter in beeld te brengen en te benaderen. Niet alle klanten zullen geïnteresseerd zijn in alle producten of diensten. Het is interessant om eens na te denken over de verschillende soorten klanten. Wat houd je klanten bezig? Wat is de leeftijd van jouw klanten? Waar wonen jouw klanten? En waarom is de ene klant anders dan de andere klant? Door klantprofielen op te stellen voor alle klantgroepen (klantsegmenten) ontstaat er klantinzicht. Deze informatie kan gebruikt worden om beter op de wensen van de klant in te kunnen spelen en bijvoorbeeld gerichter met de klant te communiceren.

Voorbeelden?

Facebook weet (indien je toestemming geeft) heel erg veel van gebruikers. Welke apps je gebruikt, wie je vrienden zijn, je hobby’s etc is allemaal bekend. Een ander voorbeeld zijn specifieke klantenpasjes. Bij het activeren van een klantenpas van een tuinwinkel kon ik bijvoorbeeld aangegeven in welke productgroepen ik geinteresseerd was. Slim, want zo kunnen ze gerichte informatie en aanbiedingen sturen!

Tips bij het opstellen van klantprofielen

  • Probeer zo veel mogelijk gegevens van je klant vast te leggen.
  • Door klantonderzoek kun je veel van de klant te weten komen, laat je eens inspiren door je klant.
  • Wanneer er meerdere klantsegmenten zijn maak dan ook per segment een klantprofiel.
  • Vraag om advies, wij ondersteunen u graag!

Marketing | Communicatie | Projectmanagement

s.postma@magis.nl